My Visitors If you cann't read arabic you can know how I think you can visit this link

July 09, 2007

قعدة حلوة : الحلقة الثانية

بسم الله الرحمن الرحيم
قعدة حلوة

الحلقـــــــــــــــــــــــــة الثانيـــــــــــــــــــــــــة

محمد و يونس و ممدوح الذين اتفقوا على اللقاء تلاقوا عند مغرب الشمس في شارع من ارقى احياء القاهرة في سيارة ممدوح الفارهه و بمجرد ان تصافحا مع بعضهما و اغلقت عليهم السيارة

ممدوح : نبدأ بقى كدة نتعامل عشان نعرف نشوف الحياة بوشها الحقيقي
محمد : مش فاهم
ممدوح : خش على السيجارة دي بقلب
محمد : دة اية دي
يونس : دة نبات صحي مزروع و مفيد و اجتماعي يسمى الحشيش
محمد : انا اشرب حشيش !!!!!!
ممدرح : جربت قبل كدة
محمد : لا
ممدوح : و اية المانع
محمد : مفيش مانع نجرب
يونس : لعلمك الحشيش دة لو فوائد عديدة
محمد : افدني و سمعني
يونس : اولا لا توجد في الحياة مشاكل و ثانيا بيجعلك صريح جدا و متعرفش تكدب
محمد : صريح جدا انا فعلا محتاج للصراحة دي
ممدوح : اتفضل اشرب
محمد : ( بعد ما يبدأ في الشرب ثم يناولها ليونس ) كمل
و تتناوب سجائر الحشيش عليهم و فجأة

محمد : يا خبر ابيض احنا بشرب في وسط البلد
ممدوح : و اية يعني
محمد : طب و الناس و البوليس و الشرطة
ممدوح : محدش هيشوفك و لو شافك مش هيتكلم
محمد : طب و لو اتكلم
ممدوح : خمسين جنية تخليه يسكت
محمد : يا سلام طب و لو امين شرطة
يونس : يبقى عشرة جنية
ممدوح : يا بني احنا فاهمين الحكومة كويس اسكت انت
و استكمل الاصدقاء طريقهم و هم لا يعرفون الي اين ذاهبون ، التجول بالسيارة هو ما يفعلونه بشوارع القاهرة بالاضافة الي تعاطي الحشيش حتى انهم وصلوا الي حد الثمالة و بدء حديث المساطيل
ممدوح : تعرفوا ان الغنى لوحده مش كفاية
يونس : ازاي بقى
ممدوح : اه مش كفاية لازم تبقى غني و مركز
محمد : يعني مش مكفيك الفلوس عايز كمان النفوذ ما تخدوا البلد كلها احسن
ممدوح : انا مش عايز حاجة هي اللي عايزة
محمد : هي مين
ممدوح : اللي انا حبتها
يونس : انت مش حكيتلنا على الموضوع دة لية قبل كدة
ممدوح: قالتلي بابا عضو مجلس شعب يبقى لازم اتجوز ابن عضو مجلس شعب او ابن وزير عشان تبقى السلطات مع بعض
يونس : سلطات و مخلل و محبشات
ممدوح : انا مش بهرج ، سابتني عشان ابن عضو مجلس شعب زي ابوها مع اني انا احسن من ابوها
محمد : ازاي دة راجل بيمثل الامة
ممدوح : يا راجل امه مين انا اقلك انا احسن في اية
يونس : اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممدوح : انا بشرب حشيش صح
محمد : صح
ممدوح : هو كمان بيشرب حشيش ، و بيتاجر فية انا بقى مش بتاجر فية
محمد : عضو مجلس شعب بيتاجر في الحشيش !!!!!!!!!
ممدرح : ايوة . و بيجيبة من برة كمان مش بيزرعوا هنا مع ان احنا بلد زراعي اساسا و لا لازم نستعين باسرائيل تبعت خبرا يزرعولنا الحشيش
محمد : كفاية كدة يا ممدوح بدل ما هيتقبض علينا مخدرات هيقبض علينا سياسة و دة اسخم
يونس : كفاية يا ممدوح و بعدين اعمل زيي انا خاطب و بحب خطيبتي و ناجح معاها عارف لية عشان انا اتبعت نصايح بابا قالي يا بني " انت ما عليك غير انك تقول ثلاث كلمات حاضر و الحمد لله و ماليش دعوة الثلاث كلمات دول سر نجاحك "
ممدوح : ازاي
يونس : انا اقلك الحكومة تقول يمين تقول انت حاضر تقول شمال برضة تقول حاضر دة من ناحية حاضر تبقى بعدت عن السياسة و قرفها
محمد : طب و ماليش دعوة تقولها امتى
يونس : انا اقلك عرفت ان على راي ممدوح عضو مجلس شعب مهرب تقول ماليش دعوة شفت النشرة و معجبتكش ماليش دعوة الدستور اتغير ما اتغيرش ماليش دعوة
ممدوح : طب و الحمد لله بتتقال في كل وقت عند باباك ليها وقت معين
يونس : طبعا اقلك لية
ممدوح و محمد : لية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يونس : قبضت جنية تقول الحمد لله و تعيش بيه و تحوش منه قبضت الف تقول الحمد لله و تعيش بيهم و تحوش منهم فهمت . دة يخليك ناجح في حياتك زيي و ناجح مع خطيبتي .
محمد : خطيبتي حبيبتي مش فارقة
ممدوح : هو انت كمان مجروح
محمد : لا انا مش مجروح انا عازرها
ممدوح : ازاي
محمد : هي عندها حق
يونس : يا عم قول بقى اللي حصل
محمد : هي اللي قالت مش انا ، قالتلي انت من غير شغل و من غير فلوس و من غير ورث و ابوك مش موجود و معندكش ورث و لا حاجة و معندكش شغل و معندكش أي حاجة
ممدوح : امال عندك اية
محمد : عندي ام و اخوات عايز اساعدهم
يونس : هي قالتلك كدة بس
محمد : لا مش بس عشان انا مسكتش قلتلها دي مشكلة جيل و ان البطالة اصبحت مواصفات الشاب المصري المكافح قلتلها دي مش مشكلتي دي مشكلة شباب مصر ، قالتلي و انا مش وزارة القوى العاملة
ممدوح : و يعني هي لو وزارة القوى العامية كانت هتشغلك برضة لأ
محمد : قلتلها مفيش اجيب شقة و اتجوز فيها حاجة دي
يونس : لا ابداً
ممدوح : كدة بقى قلبتوها حزن بصوا تعالوا نركن العربية و ننزل نتمشى في التحرير و نطلع على النيل
محمد : فكرة كويسة
و اتجه الاصدقاء الي ميدان التحرير يتحسسون خطاهم التي تشابكت و تبعثرت و اشار يونس
يونس : انا مش ماسك نفسي مش هعرف امشي في وسط العربيات في حارة جنب المتحف المصري تعالوا نمشي منها
ممدوح : الحارة اللي عليها العسكري دي
يونس : ايوة
محمد : ( و قد ثقل لسانه مما هو فية من حال المساطيل ) هي عليها عسكري لية هو الدخول للحارة دى بوسطة كمان
ممدوح : هههههههههههههههههههه اه بوسطة بس انا فلوسي هتغني عن الوسطة
يونس : انا كمان بابا وكيل وزارة ممكن يعني اعدي ، انت يا محمد هتعدي ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد : هعدي و هتشوف

دخل كل من ممدوح و يونس الحارة و هم يعرفون انهم كانوا يمرحون بالحديث ليس اكثر و لكن محمد الذي ذهب عقله و لم يبقى إلا عقله الباطن يتحدث عنه تخيل ان دخول الحارة هو فعلا بالوسطة
و دخل محمد الحارة و هو يشير الي المتحف المصري و يتحدث الي العسكري
محمد : انا تابع لاخناتون
ممدوح : محمد اعقل انت اتسطلت بجد و لا اية
محمد : ( و يرد محمد باندفاع رافعا صوته جهوراً بغضب شديد ) لا انا ما اتسطلتش انت معاك فلوس و يونس وسطته وكيل وزارة و انا وسطتي اخناتون جدي ايوة جدي كل اللي جوه دول اجدادي و انا الوريث انا اللي حبيت البلد دي اكتر من نفسي انا اللي دافعت عن تراث اجدادي انا اللي اتحديت الظلم يبقى لازم يكونلي وسطة انا وسطتي ملاك الارض الحقيقيين انا وسطتي كل اللي جوه انا وسطتي اخناتون و حتشبسوت و احمس انا وسطتي عمرو بن العاص و صلاح الدين و قطز وسطتي الفراعنه اللي لسة بدافع عنهم
يونس : محمد فية اية ممدوح مقلش حاجة انت بدافع عن مين و اية وسطتك دي و اية دخل الفراعنه
محمد : ( و قد انتبه الي حاله ) فراعنه اية لالالالالالالالالا عادي كان مفيش حاجة انا اتسطلت بس ، تعالوا نكمل مشي
الي اللقاء في الحلقة القادمة

1 comment:

kataeb_qassam said...

بسم الله
القصه جميله جدا ورائعه ربنا يكرمك يارب والله بتقول الى جوايا فعلا ودى وظيفه الفنان بس ليه دايما القصه بتكون شخصياتها محششين